ETKİN VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMİ
SQ3R – İSOAT NEDİR?
Çalışma alışkanlıklarını
verimli bir sonuca ulaştıracak, etkin - verimli ders çalışma
yöntemidir. Öğrenimde başarı ve verimlilik, öğrencilerin başarılarını
engelleyen sorunların çözülmesiyle mümkündür. Bu konuda 1920’lerden beri ABD’de
yoğun çalışmalar yapılmaktadır. 1940’larda Robinson’un SQ3R Yönetimi 1970’lerde
ABD İllinois Üniversitesi’nde J.Allen tarafından Davranış Geliştirme yöntemi
olarak grup uygulamasına dönüştürülmüş, 1980’de Boğaziçi Üniversitesi’nde Türk
öğrencilere uyarlanmış ve uygulanmaya başlanmış daha sonra diğer
öğretim kurumlarında da yaygınlaştırılmıştır.
v
Amaç:
-
Her bireyin kişilik yapısına, algılama özelliklerine, dikkat süresine uygun, kişinin kendisine özgü, etkin ve verimli çalışma yöntemi bulmasına yardım etmek,
-
Çalışma istediği ve dikkat süresini artırmak,
-
Uyaranların kontrolünü geliştirmeyi öğretmektir.
v
Kurallar:
-
Kendine uygun yer ve saatin seçilmesi,
-
Ders yükü hesabının yapılması,
-
Zor dersten çalışmaya başlama, en uzun süreyi ayırma,
-
Belirli ve uygun yerde çalışma,
-
Çalışma miktarını ayarlama,
-
Küçük bir bölümü bitirdikten sonra çalışma yerinden ayrılma,
-
Dikkat dağıtan öğelerden uzak durma,
-
Süreyi yavaş yavaş arttırma,
-
Gerçekçi hedefler saptamaktadır.
ANCAK!
Tüm alışkanlıkları değiştirebilmek gibi, verimsiz çalışma
alışkanlıklarını da değiştirebilmek bilinç, çaba ve kararlılıkla
olasıdır.
Çok çalışıp boşa çalışmak değil, bilinçli öğrenme başarıya
götürür.
v
İSOAT (Etkin ve Süratli Okuma) beş aşamadan oluşur:
·
İ
– İzleme
(Öğrenilecek konunun tamamına önce süratle göz gezdirme)
· S – Sorma
(Konu başlıklarını soruya çevirip bir kartonun üzerine yazmak)
· O– Okuma
(Çıkartılan soruların cevaplarını bulmak için konunun dikkatle
okunup işaretlenmesi ve işaretlenen satırların soruların
altına kartona yazılması)
· A – Anlatma
(Kartonlara yazdığınız anahtar sözcüklerin rehberliğinde konunun
anlatılması)
· T – Tekrarlama
(Bu bilgilerin, kitap, defter ve
çalışma kartonlarına bakmadan bellekten tekrarlanması)
Bellekten
tekrarlanamayan konu ÖĞRENİLMEMİŞTİR.
v
Derste iyi not tutmanın kuralları;
· Konu başlıkları yazılmalı,
·
Altına açıklamalar yazılmalı,
·
Şema ve grafik ve örnekler unutulmamalı,
İki konu arasında mutlaka eksikliklerin sonradan tamamlanması
için ½ sayfa boşluk bırakılmalı.
v
Ders tekrarlarının kuralları;
·
Tekrarda son konudan başa doğru gidilmeli,
·
Tekrar aralıklı ve sık sık yapılmalı,
·
Tekrar, çalışılan yerde yapılmalı,
·
Son tekrar yüksek sesle yapılmalı,
·
Tekrarlar sınavlardan bir gün önce bitirilmelidir.
Bu yöntemle öğrenilen bilgiler anlaşılmış az ve öz akılda kalıcı
hale getirilmiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder