29 Şubat 2012 Çarşamba

ETKİN VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMİ

ETKİN VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMİ

 
SQ3R – İSOAT NEDİR?

Çalışma alışkanlıklarını verimli bir sonuca ulaştıracak, etkin - verimli ders çalışma yöntemidir. Öğrenimde başarı ve verimlilik, öğrencilerin başarılarını engelleyen sorunların çözülmesiyle mümkündür. Bu konuda 1920’lerden beri ABD’de yoğun çalışmalar yapılmaktadır. 1940’larda Robinson’un SQ3R Yönetimi 1970’lerde ABD İllinois Üniversitesi’nde J.Allen tarafından Davranış Geliştirme yöntemi olarak grup uygulamasına dönüştürülmüş, 1980’de Boğaziçi Üniversitesi’nde Türk öğrencilere uyarlanmış ve uygulanmaya başlanmış daha sonra diğer öğretim kurumlarında da yaygınlaştırılmıştır.
 
v      Amaç:

  • Her bireyin kişilik yapısına, algılama özelliklerine, dikkat süresine uygun, kişinin kendisine özgü, etkin ve verimli çalışma yöntemi bulmasına yardım etmek,
  • Çalışma istediği ve dikkat süresini artırmak,
  • Uyaranların kontrolünü geliştirmeyi öğretmektir.
 

v      Kurallar:
 
  • Kendine uygun yer ve saatin seçilmesi,
  • Ders yükü hesabının yapılması,
  • Zor dersten çalışmaya başlama, en uzun süreyi ayırma,
  • Belirli ve uygun yerde çalışma,
  • Çalışma miktarını ayarlama,
  • Küçük bir bölümü bitirdikten sonra çalışma yerinden ayrılma,
  • Dikkat dağıtan öğelerden uzak durma,
  • Süreyi yavaş yavaş arttırma,
  • Gerçekçi hedefler saptamaktadır.

ANCAK!

Tüm alışkanlıkları değiştirebilmek gibi, verimsiz çalışma alışkanlıklarını da değiştirebilmek bilinç, çaba ve kararlılıkla olasıdır.
Çok çalışıp boşa çalışmak değil, bilinçli öğrenme başarıya götürür.


v      İSOAT (Etkin ve Süratli Okuma) beş aşamadan oluşur:
 
·               İ İzleme
                (Öğrenilecek konunun tamamına önce süratle göz gezdirme)
 

·               S – Sorma

                (Konu başlıklarını soruya çevirip bir kartonun üzerine yazmak)
 

·               O– Okuma

                (Çıkartılan soruların cevaplarını bulmak için konunun dikkatle okunup işaretlenmesi ve işaretlenen satırların soruların altına kartona yazılması)
 

·               A – Anlatma

                (Kartonlara yazdığınız anahtar sözcüklerin rehberliğinde konunun anlatılması)
 

·               T – Tekrarlama

               (Bu bilgilerin, kitap, defter ve çalışma kartonlarına bakmadan bellekten tekrarlanması)
 
 
 
Bellekten tekrarlanamayan konu ÖĞRENİLMEMİŞTİR.
 
v      Derste iyi not tutmanın kuralları;
 
·              Konu başlıkları yazılmalı,
·              Altına açıklamalar yazılmalı,
·              Şema ve grafik ve örnekler unutulmamalı,
         İki konu arasında mutlaka eksikliklerin sonradan tamamlanması için ½ sayfa boşluk bırakılmalı.
 
 
v     Ders tekrarlarının kuralları;
 
·              Tekrarda son konudan başa doğru gidilmeli,
·              Tekrar aralıklı ve sık sık yapılmalı,
·              Tekrar, çalışılan yerde yapılmalı,
·              Son tekrar yüksek sesle yapılmalı,
 ·             Tekrarlar sınavlardan bir gün önce bitirilmelidir.
 
 
 
                Bu yöntemle öğrenilen bilgiler anlaşılmış az ve öz akılda kalıcı hale getirilmiştir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder